Jak wprowadzić zmiany w twoim związku i w życiu?

Chcesz coś w swoim życiu zmienić, lecz nie wiesz, jak zacząć? Czy tkwisz w niesatysfakcjonującej i bolesnej relacji i nie wiesz, jak ją skończyć? Czy świadomość zmiany paraliżuje cię, nawet jeśli wiesz, że jest to zmiana na lepsze? Czy naiwnie wierzysz, że diabeł oswojony jest lepszy niż nieznany?

Główne elementy zmiany są w zasadzie takie same dla wszystkiego, co w życiu chcesz robić. Gdy poznasz podstawy, możesz ustalić cele, które będą sensowne i osiągalne. Poniżej znajdziesz wzorzec wprowadzania zmiany, który łatwo można dostosować do potrzeb zmian w związku, karierze i in.

1. Identyfikacja. Określ obszary możliwego wzrostu. Co chciałbyś zmienić w swoim życiu w wymiarze zawodowym, osobistym, rodzinnym czy intymnym? Pamiętaj, że zmiana często wprowadza efekt domina: pociąga za sobą kolejne zmiany.

2. Ustalenie priorytetów. Nie zmienisz wszystkiego naraz. Zdecyduj, co jest najważniejsze i skup się na tym. Czasami, zanim rozpoczniesz pożądaną zmianę, musisz poświęcić uwagę innym problemom leżącym głębiej. Stwórz odpowiednie podłoże dla zmiany, np. jeśli chcesz skończyć swoje małżeństwo, nie zrzucaj tego na żonę, lecz sam skonsultuj się z doradcą finansowym, prawnikiem i zapewnij sobie dach nad głową. Jeśli chcesz podwyżkę lub awans, stwórz okazję i pokaż szefowi, dlaczego na nie zasługujesz.

3. Definicje. Nie wprowadzisz zmian do swojego związku lub życia dopóki nie będziesz wiedział, co chcesz zmieniać. Pragnienie zmiany zwykle zaczyna się mglistym uczuciem niezadowolenia lub bolesnego doświadczenia; czasami zmiany żąda szef lub małżonek. Generalnie, im wyraźniej zdefiniujesz zakres zmiany, tym większą masz szansę to osiągnąć. Pomyśl o konkretnych przykładach i o tym, jak zmieni się twoje życie. Spisz je, aby móc się do nich ciągle odwoływać i sprawdzać postępy. Pomocne jest także zapisywanie osiągnięć, zwłaszcza gdy natrafiasz na przeszkody i czujesz zniechęcenie. Prowadzony dziennik będzie ci przypominał, skąd wyruszyłeś i dokąd zmierzasz.

4. Atuty i ograniczenia. Jakie umiejętności, narzędzia i cechy posiadasz, które mogą być pomocne? Mogą być one abstrakcyjne, jak np.: determinacja, entuzjazm oraz gotowość podejmowania zdrowego ryzyka, lub namacalne, jak np.: wsparcie rodziny i przyjaciół, dostęp do określonych zasobów oraz określone talenty i umiejętności. Po drugie – zastanów się, co może ci przeszkadzać we wprowadzaniu zmian, np.: strach, prokrastynacja, ambiwalencja, niechęć do podejmowania ryzyka, ograniczony odstęp do zasobów i niedostatek umiejętności. Jak możesz pokonać te ograniczenia, aby nie zakłócały twoich postępów? Większość naszych słabości możemy przekształcić w atuty jeśli świadomie podejmiemy stosowne ku temu działania.

5. Długoterminowe cele i krótkoterminowe etapy. Zrozumienie różnicy pomiędzy celami i etapami jest jednym z najważniejszych procesów wprowadzania zmiany. Wielu ludzi nie potrafi ich rozróżnić i potem wpada w impas. Rozróżnienia tego dokonujemy podczas ustalania priorytetów. Cele długofalowe są nadrzędne i osiągane poprzez realizację celi krótkofalowych, które z kolei pełnią rolę etapów pośrednich. Zanim zaczniesz chodzić, musisz nauczyć się raczkować. Nikt nie budzi się rano z postanowieniem przebiegnięcia od razu maratonu. „Przebiegnięcie maratonu” jest w tym przypadku celem długoterminowym, którego realizacja wymaga osiągnięcia kolejnych etapów pośrednich: konsultacja lekarska, spotkanie z trenerem, rozpoczęcie treningów, wizyta u dietetyka, wprowadzenie diety, praca nad wytrzymałością itd. Wykonaj wszystko z należytą starannością.

Etapy pomagają ci osiągać cele. Każdemu celowi można przypisać wiele etapów, lecz nie wszystkie muszą się sprawdzić, stąd konieczność posiadania planu B, a jeśli trzeba to i C, D itd. Jeśli nie możesz osiągnąć jakiegoś etapu, spróbuj innego. Wiele dróg prowadzi do Rzymu. Bądź kreatywny, lecz mocno stój na ziemi. Stawianie sobie ekstremalnie trudnych zadań jest proszeniem się o porażkę. Etapy powinny być osiągane w dość krótkim czasie przy umiarkowanym wysiłku. Zaliczanie kolejnych etapów buduje twoją pewność siebie i poczucie kontroli procesu, co z kolei zwiększa szansę na wprowadzenie żądanych przez ciebie zmian.

Improwizowane tłumaczenie tekstu Tary Palmatier z bloga shrink4men.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s