Granice w związku: skąd wiedzieć, kiedy odejść?

Rozpoczęcie nowego związku jest niewiarygodnie ekscytującym przeżyciem. Szukając idealnej partnerki, wielu mężczyzn ląduje jednak w związkach toksycznych. Co gorsza, niektórzy mogą w takich związkach utknąć na długi czas chłonąc stałe dawki toksyny, podczas gdy ich poczucie własnej wartości i godności oraz pewność siebie z dnia na dzień będą systematycznie niszczone.

W większości przypadków ludzie nie zdają sobie na początku sprawy, że osoba, w której się zakochali, jest w jakiś sposób toksyczna. Z tego powodu ważne jest, aby budować związek mając w głowie dobrze zdefiniowaną listę nienegocjowalnych zachowań i postaw, które definitywnie skończą związek. Taka „lista bezpieczeństwa” nie jest jakimś czczym wymysłem; jej posiadanie może ci pomóc uniknąć bolesnych rozczarowań i poważnych kłopotów.

Wiele osób ma swoje listy uwzględniające np.: lenistwo, bałaganiarstwo, brak poczucia humoru lub gadżeciarstwo, które bazują na indywidualnych upodobaniach. Sugestie podane poniżej powinny być traktowane uniwersalnie, gdyż ich celem jest zapewnienie ci bezpieczeństwa emocjonalnego i fizycznego w związku.

1. Przemoc fizyczna

Przypuszczalnie nie skrzywdziłbyś nawet muchy, lecz nie wszyscy ludzie są tacy jak ty. Niektórzy mają w sobie takie pokłady złości, że trudno im całkowicie kontrolować swój temperament. Każdy może stracić panowanie nad sobą, zwłaszcza gdy jest podminowany, lecz nie oznacza to automatycznie zgody na wyżywanie się na partnerze. Nic nie usprawiedliwia stosowania siły fizycznej.

2. Przemoc werbalna lub emocjonalna

Poniżanie, obgadywanie za plecami, wyśmiewanie przed znajomymi – te i inne zachowania są znakami ostrzegawczymi przemocy emocjonalnej i werbalnej. Czasami, choć nie zawsze, ten typ przemocy idzie w parze z przemocą fizyczną. Trudnym aspektem takich zachowań jest to, że nie pozostawiają one śladów widocznych na zewnątrz, chociaż siniaki i blizny na sercu mogą być noszone przez całe życie. Przemoc werbalna i emocjonalna często stosowana jest jako forma manipulacji i powszechnie występuje przy zaburzeniach narcystycznych.

3. Przemoc finansowa

Jeśli twoja partnerka nie lubi pracować lub dokładać się do wspólnych kosztów życia, jest to kolejny sygnał ostrzegawczy. Nie każdy lubi pracować – zwykle dlatego, że nie lubi swojej pracy. Są jednak i tacy ludzie, którzy najzwyczajniej w świecie odmawiają podejmowania wysiłków w celu znalezienia sobie źródła dochodu. Szukają zatem osób pracowitych, które będą ich utrzymywać. W takiej sytuacji partner-sponsor może czuć się wyczerpany, wyeksploatowany i sfrustrowany z powodu nadmiaru obowiązków domowych i zawodowych. Sprawę pogarsza fakt, że druga strona w tym czasie używa życia – całymi godzinami przesiaduje w domu grając na komputerze, przeglądając serwisy społecznościowe lub spędzając czas na przyjemnościach ze znajomymi.

Inną formą przemocy finansowej jest kontrola finansowa. Działa to tak, że jedna ze stron ma całkowitą pieczę nad finansami w związku. Nie pozwala partnerowi pracować, a jeśli już się zgodzi – każe oddawać sobie cały zarobek. Zamysłem agresora jest pełna kontrola i ubezwłasnowolnienie partnera.

4. Przemoc wobec dzieci

Nie wymaga żadnego komentarza. Jeśli ktokolwiek kiedykolwiek podniósłby rękę na twoje dziecko, zacząłby nim manipulować, grozić mu lub w jakikolwiek inny sposób szkodzić – zabieraj się i znikaj!

5. Zdrada

Niektórzy ludzie są skłonni wybaczyć zdradę. Zdarza się, że zdradzony przebacza, jeśli druga strona okaże wystarczającą skruchę. Z czasem jednak zdrady mogą się powtarzać, a notoryczne kłamstwa niszczą tylko ciebie. Nikt nie zasługuje na takie traktowanie, ani też nie musi takich zachowań bezustannie znosić.

6. Niedostępność emocjonalna

Jedną z najcudowniejszych rzeczy w zdrowym związku jest pewność polegania na sobie nawzajem. Trudno to jednak osiągnąć z kimś, kto jest niedostępny emocjonalnie. Niektórzy ludzie zachowują się tak odtwarzając mimowolnie zachowania zapamiętane ze swojego dzieciństwa. Nie oznacza to jednak, że jest to dobre, ani też nie tłumaczy separowania się od partnera. Jeśli wytłumaczysz swoje obawy co do niedostępności emocjonalnej, a mimo tego partnerka odmówi choćby próby zmiany swojego zachowania, nie jest warta twoich zabiegów i poświęcanego jej czasu. Nie możesz być jedynym, któremu w tym związku zależy na drugiej osobie.

7. Zaburzenia osobowości z klastra B

Wiele osób zmaga się z różnymi zaburzeniami i chorobami umysłowymi, a mimo to tworzą zdrowe związki. Są jednak i tacy ludzie, którzy cierpią na zaburzenia osobowości zagrażające twojemu dobrostanowi fizycznemu i emocjonalnemu. Niektóre z tych zaburzeń wchodzą w skład tzw. klastra B, obejmującego różnorodne zaburzenia osobowości m.in.: narcystyczne (NPD), graniczne (borderline, BPD), aspołeczne (APD), histrioniczne (HPD). Wiele z tych zaburzeń można rozpoznać po przesadnie emocjonalnych, dramatycznych i nieprzewidywalnych zachowaniach pacjentów. Osoby z zaburzeniem narcystycznym angażują się w przemoc obejmującą np. manipulację. Jeśli twoja partnerka jest zaburzona i odmawia pomocy w swoim leczeniu, lepiej dla ciebie, abyś ją czym prędzej opuścił.

Chroń się mając listę bezpieczeństwa

Nikt nigdy nie będzie dla nikogo partnerem idealnym. Każdy może powiedzieć lub zrobić coś, czego będzie żałował. W jakimś momencie możesz nawet zranić swoją partnerkę lub zostać zraniony przez nią. Należy ten fakt zaakceptować jako immanentną cechę bycia w związku z niedoskonałą istotą ludzką. Nie usprawiedliwia to jednak przemocy.

Przed wejściem w relację, stwórz swoją listę bezpieczeństwa. Jeśli chcesz zdrowego, bezpiecznego związku, musi on być pełen miłości i szacunku okazywanych sobie wzajemnie oraz – co równie ważne – okazywanych także samemu sobie. Posiadając listę bezpieczeństwa będziesz mniej narażony na trwanie w toksycznym związku, gwarantując sobie jednocześnie, że twój fizyczny, umysłowy i emocjonalny dobrostan pozostanie nienaruszony.

https://letmereach.com/2017/06/22/relationship-deal-breakers-know-walk-away/

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Granice w związku: skąd wiedzieć, kiedy odejść?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s